| Az általános tévedés,
    hogy ezt a két meghatározást - közösségi oktatás és Közösségi Iskola -
    azonosnak tartják. A közösségi oktatás egy oktatási filozófia és a közösség
    fejlesztésének a rendszere. A Közösségi Iskolák, mint intézmények követik ezt az
    oktatási filozófiát, hasznosnak tartják a közösség részvételét a gyermekek
    nevelésének gazdagításában, a család és a társadalom fejlesztése érdekében. E
    Közösségi Iskolák kialakítottak egy rendszert, amin keresztül a közösségi
    oktatás céljait legjobban el lehet érni. Közösségi Oktatás  1. Lehetőséget nyújt a helyi lakosoknak, Közösségi
    Iskoláknak, munkahelyeknek, hogy érdektársak legyenek az oktatási és közösségi
    tevékenységekben. 2. Egy folyamat, amely összehozza a közösség
    tagjait, hogy megnevezzék (artikulálják) és létrehozzák (felszínre hozzák) a
    közösségi érdekeket olyan formában, hogy az segítse a személyes célok előre
    haladását, az életstílus minőségének és az általános életviszonyok
    javításának érdekében. 3. A közösségi oktatás filozófiája: 
      A tanulás egy egész életen keresztül tartó folyamatMindenki a közösségben- egyének, állami és magán
        vállalatok, üzletek, állami és társadalmi szervezetek- részt vesz, megosztja a
        felelősséget a közösség tagjainak oktatási folyamatában.A közösség minden tagjának joga és feladata, hogy
        részt vegyen a közösség szükségleteinek megnevezésében és együttműködésre
        késztesse az intézményeket annak érdekében, hogy fejlesszék és javítsák a
        közösség életkörülményeit, életminőségét A Közösségi Iskolák:  
      1. Résztvevői az állami vagy helyi iskolarendszernek
      olyan különleges céllal és törekvéssel, hogy a tanári testület és a közösség
      csoportjai, intézményei együttműködjenek az oktatás fejlesztésében. 2. Ezek az iskolák arra törekednek, hogy bevonják a
      körzet lakosait a különböző önkéntes tevékenységekbe. 3. Mindegyik iskola rendelkezik egy Tanácsadói
      Csoporttal amiben szülők, a helyi lakosok, az iskola igazgatója, a tanári testület
      képviselői és más érdekelt szervezetek tagjai vesznek részt. Ez a tanácsadói
      csoport elősegíti a szabad gondolatok cseréjét, megnevezi a helyi oktatási igényeket
      és támogatást nyújt az iskolai programok létrehozásában. A Közösségi Iskola fő
    jellemzői  
      1. A közösségre vonatkozó és kapcsolatos
      tanmenetAz alapvető oktatás előre halad azáltal, hogy a tanmenet az élet
      gyakorlatát használja mintának a közösség és a társadalom életéből. A tanulók
      felhasználják az egész közösség rendelkezésre álló intézményeit és egyben
      részt vesznek azok programjaiban. Egyben a közösség tagjai is részt vesznek az
      oktatásban az iskola falain belül.
 2. A szülőkkel fenntartott kapcsolatA szülők és a közösség más tagjai hatékonyan részt vesznek a tanmenet
      kialakításában és gazdagításában. Segítséget nyújtanak a tanároknak a
      megfelelő önkéntes munkában való részvétellel.
 3. KollegialitásAz igazgató és a tanári testület elősegíti a kollegiális filozófia
      fenntartását az iskolában. A szülőket és a közösség más tagjait az iskola
      munkatársának tekintik.
 4. Mindenki tanárA tanári kar együtt dolgozik a felnőtt közösség tagjaival és a
      tanulókkal.
 
      5. Mindenki tanulóHabár a fő cél a fiatalok és tanulók oktatása, a közösség bármely tagja
      az óvodás kortól a felnőtt korig tanulónak tekinthető. Törekedni kell az oktatási
      lehetőségek létrehozására minden korosztály igényeinek megfelelően.
 
      6. Szervezetek együttműködéseAz iskola az egyik leglényegesebb központja a közösség oktatási
      rendszerének. Az iskola együttműködik a közösség szervezeteivel, hogy létrehozzon
      egy tartalmas, igényeknek megfelelő oktatási, művelődési, szabadidős, sport,
      kulturális és társadalmi program kínálatot a helyi közösség számára.
 7. Az épület átrendezéseAz iskolai épület átalakítása, átrendezése a tanári testülettel és a
      közösséggel kötött hozzájárulással szükségessé válhat annak érdekében, hogy
      az oktatási igényeket és folyamatot megfelelően ellássa.
 8. Közösségi használatAz iskola a közösségi csoportok, egyének és egyesületek rendelkezésére
      áll oktatási, művelődési, kulturális, sport és más társadalmi használatra az
      egész év folyamán.
 9. Közösségi kérdésekAz iskola elősegíti a közösségi kérdések és problémák
      tanulmányozását a társadalmi szervezetekkel együttműködve.
 10. Közösségi aktivitás és öntudatAz iskolának fontos célja a tanulók közösségi és társadalmi öntudatának
      fejlesztése. Az iskola körzetének lakosai egymás céljait ismerve együttműködnek a
      közösségi élet megjavítása érdekében.
 A Közösségi
    Iskola Szervezőjének / menedzserének fő vonásai  Bizonyított tény, hogy a közösségi oktatás
    sikerének egyik legfontosabb tényezője az, hogy a Közösségi Iskola
    szervező/menedzsere rendelkezzen a gyakorlat megkövetelte készségekkel,
    képességekkel és tudással. A menedzser felkészültségének elemei az alábbiak: VEZETŐA munka erős vezetői képességet igényel. Képes legyen arra, hogy
    lelkesedéssel, pozitív magatartással végezze ezt a munkát. Mozgatóerő legyen a
    Közösségi Iskola vezetésében, hogy a fiatalok, szülők és a tanári testület
    részt vegyenek a folyamatban. Egyben lehetővé tegye, hogy az iskolai közösség tagjai
    kialakítsanak magukban hasomló vezetői képességeket.
 KAPCSOLAT-FENNTARTÓA menedzser sikere sokban attól függ, hogy miként tudja a kapcsolatot
    fenntartani a közösség minden csoportjával az iskola falain belül és azon kívül
    is.
 TÖRVÉNYHOZÓA szervező/menedzser képes legyen létrehozni és végrehajtani a közösségi
    oktatás és az iskola törvényeit (kötelezvényeinek és jogosítványainak
    összefüggő rendszerét), amelyek elősegítik a Közösségi Iskola fejlődését és
    összetartását.
 ELLENŐRZŐ ÉS RENDEZŐA szervező/menedzser ellenőrzi és szervezi az általa tervezett programokat
    és más tevékenységeket az iskolán belül és kívül. Szoros kapcsolatban,
    rendszeresen egyeztetve dolgozik együtt az iskola igazgatójával.
 SZEMÉLYI KAPCSOLATOK ÉPÍTŐJEA szervező/menedzser sikere attól is függ, hogy milyen kapcsolatot tart fent a
    résztvevő személyekkel, egyesületekkel. Mennyire nyeri meg azoknak bizalmát és
    győzi meg őket/azokat abban, hogy az Ő érdeküket képviseli. Meg kell ismernie a
    közösség legtöbb tagját és egyben úgy kell irányítsa őket, hogy
    együttműködjenek egymással a közös célok elérése érdekében.
 A Közösségi Iskola
    alapjai  A KÖZÖSSÉGI ISKOLA GYAKORLATI
    MEGHATÁROZÁSA, LÉTREHOZÁSÁNAK ALAPVETŐ LÉPÉSEI A tervezés, alapítás és
    működtetés rövid összefoglalása A Közösségi Iskolák 
      1. Résztvevői az állami vagy a helyi
      iskolarendszernek azzal a különleges céllal, hogy a tanári testület a közösségi
      oktatás alapelveit követve együttműködjön a település vagy a régió
      közösségével az oktatás fejlesztésében. 2. Arra törekednek, hogy bevonják a település vagy a
      körzet lakosságát a legkülönbözőbb önkéntes tevékenységekbe. 
      3. Létrehoznak és működtetnek egy un. Közösségi
      Iskola Tanácsadói Testületet, amelyben szülők, tanárok és helyi lakosok, valamint
      az iskola környezetében lévő intézmények, vállalatok képviselői kapnak helyet A
      testület feladata a Közösségi Iskola programjainak támogatása. 4. A Közösségi Iskola fő jellemzői: 
        Az oktatásban felhasználásra kerül a közösség
          teljes intézményrendszere és a közösség életének valamennyi arra alkalmas eleme is
          kiegészíti a képzési anyagot. Így a tananyag része lesz - maga az élet - és a
          közösség tagjai is részt vállalnak az oktatásban. A helyi társadalommal
          kapcsolatban szerzett ismeretek mintául szolgálnak a tanulók számára más
          közösségek, települések, országok életének megismerésében is.A szülők aktívan részt vesznek a képzési anyag
          alakításában és segítik az oktatók munkáját azzal, hogy önkéntes munkát
          vállalnak a Közösségi Iskola programjaiban.A Közösségi Iskola igazgatója és tanárai
          kollegiális viszonyt alakítanak ki a szülőkkel és a közösség azon tagjaival, akik
          aktív szerepeket vállalnak a Közösségi Iskola működtetésében.A Közösségi Iskola mindenkinek lehetőséget biztosít
          tanulásra. A közösség tagjainak módot ad arra, hogy ismereteiket átadhassák az
          iskola tanulóinak, vagy egymásnak az iskola nyújtotta keretek között. Így annak a
          lehetőségét sem zárja ki, hogy a magasabb osztályfokon tanuló diákok kisebb
          társaikat taníthassák, ha valamely tantárgyban képességeik az átlagot meghaladják.A Közösségi Iskola mindenkinek lehetőséget biztosít
          a tanulásra életkortól, és előképzettségtől függetlenül. Megvalósítja a
          közösség igényeinek megfelelően mindazokat a tanulási lehetőségeket, amelyek a
          közösségi oktatás - egész életen keresztül folyó tanulás - alapelvének megfelel.Segíti a helyi társadalom szervezeteinek és
          intézményeinek együttműködését színteret biztosítva az ezen
          együttműködésekben felmerülő oktatási, művelődési, szabadidős, sport és egyéb
          igények kielégítésének.Az iskola épületének berendezettségét és
          eszközellátottságát folyamatosan a közösségi céloknak megfelelően alakítja,
          átrendezi és bővíti. A rendelkezésre álló termeket és eszközöket folyamatosan
          biztosítja az oktatás számára éppúgy, mint a közösségi programok
          megvalósításához.Az iskola igyekszik felszínre hozni a közösség
          problémáit és azok megoldásában segítséget nyújtani.Végül, a Közösségi Iskola működésében arra
          törekszik, hogy a közösség összetartását, kohézióját mind jobban elősegítse. A
          helyi társadalom öntudatát erősítse, segítse a közösséget önmaga
          megismertetésében és meghatározásában és annak fejlődésében koordináló
          szerepet vállaljon. A Közösségi Iskola
    létrehozásának és működtetésének  alapvető lépései
 Mivel a Közösségi Iskola abban különbözik bármely
    más iskolától, hogy a közösségi oktatás alapelveit követve lehetőség szerint a
    teljes közösség képviselete mellett, vagyis annak bevonásával ki kívánja
    elégíteni minden korosztály oktatási igényeit és ennek érdekében lehetőséget
    nyújtson a közösség tagjai számára, hogy az oktatásban közreműködjön. Valamint
    mindenki számára nyitott és a közösség problémáinak megoldásában is alapvető
    szerepet vállal. Azok az iskolák és közösségek alkalmasak egy Közösségi Iskola
    létrehozására, amelyek megfelelnek az alábbi kritériumoknak: 
      Az iskola vezetése és tantestülete készen áll abban
      az értelemben, hogy az együttműködés szellemiségét magáénak vallja. Mindazok az intézmények egyetértenek az iskola
      törekvéseivel, amelyek az iskola felett felügyeletet látnak el, illetve
      finanszírozzák annak működését (ezek helyi önkormányzat, alapítvány amely az
      iskola működtetésére szerveződött és olyan közalapítvány vagy alapítványok,
      melyek az iskola tevékenységével közvetlenül összefüggésbe hozhatóak, illetve
      anyagilag is támogatják az iskola egyes résztevékenységét, valamint szponzorok és
      magánszemélyek). A település közössége, a kerület közössége,
      vagy az iskola vonzáskörzetének, vagy működési területének közössége
      előreláthatóan támogatólag viszonyulnak az iskola hosszú távú programjához,
      nyitottá válásához. A tervezés lépései 
      Az iskola vezetése és tantestülete döntését
        követően, amelyben elhatározza, hogy az iskola Közösségi Iskolává alakulását
        kezdeményezi a testületből kiválasztja azokat a személyeket, akik a Közösségi
        Iskola előkészítését felvállalják.Felkészítésükhöz kéri a már működő magyar
        Közösségi Iskolák segítségét. A Közösségi Iskolák menedzserei írásos
        dokumentációval, megfelelő képzési anyaggal és tapasztalataik átadásával is
        segítenek a felkészítésében.A Soros Alapítvány szaktanácsadója készséggel tart
        tájékoztató előadásokat valamennyi érdekelt fél részére. Például a
        tantestület, a helyi önkormányzat közoktatási bizottsága, a szülők szervezetei, az
        iskolaszék, iskolai alapítvány kuratóriuma stb.Amennyiben az iskola még nem rendelkezik a Közösségi
        Iskola működtetéséhez szükséges alapítvánnyal, úgy annak létrehozását
        kezdeményezi. Viszont, ha rendelkezik már olyan alapítvánnyal, vagy alapítványi
        partnerrel, amely a Közösségi Iskola létrehozását megelőzően más célkitűzéssel
        került megalapításra, akkor az alapító okiratának módosítását kérheti annak
        kuratóriumától, amely az alapítvány célkitűzéseinek kibővítését célozza. Alapító lépések 
      Az iskola és a helyi alapítvány nyilvános
        pályázatot ír ki a Közösségi Iskola menedzseri munkakörre. Az érdekeltekkel
        közösen elbírálja a pályázatokat és kiválasztja a menedzser személyét.A menedzser képzése tanfolyamokon történik, illetve
        képzését a Magyar Közösségi Iskolák Szövetségének szaktanácsadója és a már
        működő Közösségi Iskolák menedzserei biztosítják folyamatosan.A menedzser az iskola vezetőjével és a helyi
        alapítvány kuratóriumával közösen megalakítja az un. Tanácsadói Csoportot, amely
        a helyi társadalom képviselőit is magában foglalja. A Közösségi Iskola programjainak szervezése, a
    menedzser feladatai 
      A menedzser tanácsadói csoport segítségével felméri
        a helyi igényeket.A Közösségi Iskola megalakulását megelőzően
        létrejött és működő programok további irányítását a menedzser átveheti,
        együttműködve az azokat eddig vezető személyekkel.A menedzser kialakítja a Közösségi Iskola
        programstruktúrájának részletes tervét és azt folyamatosan az igényekhez igazítja,
        melyben szintén a tanácsadói csoport javaslataira támaszkodik.Tevékenységéről rendszeresen beszámol az iskola
        vezetőjének, tantestületnek, az iskolához kapcsolódó helyi alapítvány
        kuratóriumánakA menedzser tapasztalatait és a Közösségi Iskolával
        kapcsolatos ismereteit minden olyan iskola és közösség számára kész átadni,
        amelyek érdeklődnek a Közösségi Iskola működése iránt, segítve ezzel, hogy a
        programba mind többen kapcsolódhassanak be. |