OPEN SOCIETY
        INSTITUTE 
        Nyílt Társadalom Intézet 
        EU Csatlakozást Monitorozó Program 
        1051 Budapest, Október 6. u. 12. 
        Tel: 327-3100 Fax: 327-3101  | 
         | 
        SOROS GYÖRGY FELKÉRTE AZ EURÓPAI UNIÓT,  
        HOGY A SZEPTEMBER 11-I TÁMADÁSOKRA 
        VALÓ TEKINTETTEL NYOMATÉKOSÍTSA  
        AZ ALAPVETŐ DEMOKRATIKUS  
        ÉRTÉKEK JELENTŐSÉGÉT  | 
       
      
        | 
         | 
       
     
    Brüsszel,
    október 11. - A Nyílt Társadalom Intézet ma indítványozta, hogy az október
    19-én Gentben ülésező EU vezetők nyomatékosítsák az EU bővítés politikai
    feltételeinek a jelentőségét. Az Európai Uniónak egyértelműbben meg kell
    határoznia a tagság feltételeit, azokat átfogóbban kell alkalmaznia, és figyelemmel
    kell kísérnie e feltételek teljesülését mind a tagországokban, mind a tagjelölt
    államokban - szögezte le az OSI, amely ma tette közzé tíz közép- és kelet-európai
    tagjelölt országról készült monitoring jelentéseit. 
    Soros György befektetési szakember, az OSI
    elnöke a következőket nyilatkozta: "A szeptember 11-i tragikus események
    rávilágítanak arra, hogy a nyílt társadalom értékei, amelyek Európa kialakulóban
    lévő politikai struktúrájának kulcstényezői, milyen alapvető fontossággal
    bírnak. A nemzetközi közösségnek az eseményekre válaszolva lépnie kell, azonban
    szem előtt kell tartanunk, hogy mi az, amit meg akarunk védeni. Az emberi jogok
    tiszteletben tartása és a jogállamiság olyan közös európai értékek, amelyek
    érvényesülését mind a tagjelölt államoknak, mind a tagállamoknak biztosítaniuk
    kell." 
    A jelentések- amelyeket alapvetően az egyes
    tagállamok független szakértői írtak és ők végezték a kutatómunkát is -
    rámutatnak, hogy az elmúlt évtizedben a jogállamiság és az alapvető jogok
    védelmének megszilárdítása terén számos tagjelölt országban érdemi előrelépés
    történt. A csatlakozási folyamat pozitív változásokat előmozdító kedvező hatása
    azonban még nem érvényesül teljes mértékben. Az EU és a csatlakozási folyamatban
    résztvevő fő partnerei - a tagjelöltek kormányai és civil társadalmai - az alábbi
    módon fordíthatják hasznukra az eddig elért eredményeket: 
    
      1. Az EU részletesen határozza meg a tagjelölt
      államok teljesítményének mérésére szolgáló standardokat, és világítson rá,
      hogy a tagállamokra és a tagjelölt államokra egyaránt érvényes standardok
      betartását ellenőrizni fogják. 
      2. Az EU tagállamok mutassanak példát azzal,
      hogy a koppenhágai feltételekbe foglalt közös értékeket állandóan szem előtt
      tartják, és szükség esetén megfelelő intézkedéseket tesznek a nemzetközi normák
      hazai gyakorlatban való következetesebb érvényesítése érdekében. 
      3. Annak ellenére, hogy a tagjelölt államok
      politikai szempontból is szorgalmazzák az Európai Unióhoz való csatlakozást,
      politikai vezetőik már kevésbé következetesek ezen elhatározás kinyilvánítása
      és az eredmények eléréséhez szükséges pénzügyi források biztosítása terén.
      Kívánatos, hogy a tagjelölt országok csatlakozási szándéka a tényleges politikák
      kialakítása és megvalósítása iránti hasonlóan szilárd elkötelezettségben is
      kifejezésre jusson. 
      4. A csatlakozás jelen pillanatban alapvetően a
      kormányok közötti egyeztetésre épül. Mind az EU, mind a tagjelölt országok
      kormányainak törekedniük kell arra, hogy a civil társadalmi szervezeteknek érdemi
      lehetőséget teremtsenek a politika kialakításában, megvalósításában és
      értékelésében való részvételre. 
     
     | 
  
  
    
      
        | Kisebbségek védelme | 
        
          
            A  tanulmány
            olvasásához Adobe Acrobat Reader program 
            szükséges. Amennyiben nics ilyen a gépén, innen letöltheti: 
             
  | 
            
              | 
           
         
         | 
       
     
    A kisebbségek védelméről szóló jelentések,
    amelyek előszavát Martti Ahtisaari, Finnország volt elnöke írta, az észtországi és
    lettországi orosz ajkú kisebbség helyzetére összpontosít, továbbá a romák
    helyzetét vizsgálja nyolc másik országban. A jelentések rámutatnak arra, hogy a
    tagjelölt államok a főbb nemzetközi egyezményekhez való csatlakozáson, a
    törvények módosításán és a kisebbségi politikák bevezetésén keresztül
    jelentős erőfeszítéseket tesznek a koppenhágai feltételek kisebbségvédelmi
    részének a teljesítése érdekében. Ennek ellenére továbbra is számos probléma
    áll fenn: 
      Eddig még a régió egyetlen országa sem
        vezetett be olyan diszkriminációt tiltó törvényi szabályozást, amely tökéletes
        összhangban lenne az Európai Unió 2000 közepén életbe léptetett, a faji és etnikai
        diszkrimináció minden formáját tiltó Faji egyenlőségről szóló irányelveivel. 
       
      Ritkán fordul elő, hogy vezető
        kormánytisztviselők nyilvános beszédeikben kihangsúlyozzák a rasszizmus és a
        diszkrimináció elleni küzdelem jelentőségét. A politikai vezetők pedig egyes
        esetekben továbbra is rasszista kijelentéseket tesznek, ahelyett, hogy elítélnék az
        ilyen megnyilvánulásokat. 
       
      A mindenütt jelenlévő előítélet is
        hozzájárul a romákkal szemben megnyilvánuló faji indíttatású erőszakhoz, valamint
        a kifinomultabb, ám ugyanolyan romboló diszkriminatív praktikák széles körű
        alkalmazásához. 
       
      A roma gyerekeket számos országban de facto sújtja az oktatás terén tapasztalható
        elkülönítés. 
       
      Észtországban és Lettországban a törvényi
        korlátozások eltörlése ellenére az orosz ajkú kisebbség zömének továbbra sincsen
        állampolgársága.  
       
      Észtországban és Lettországban a politikai
        és döntéshozói folyamatokban való részvétel tekintetében az elmúlt évtizedben
        nem volt esélyegyenlőség; országos és - különösen Lettországban - helyi szinten
        is olyan törvények és irányelvek megalkotására került sor, amelyek korlátozzák az
        orosz ajkúak (ideértve az állampolgárokat is) jogait és lehetőségeit a kisebbségi
        oktatás, a nyelvhasználat és a munkaerő-piaci érvényesülés terén. 
       
     
    A jelentések indítványozzák,
    hogy az EU: 
      Követelje meg a faji egyenlőségről szóló
        irányelvek nemzeti jogszabályokba való teljes körű hatékony átültetését még a
        csatlakozás előtt, és 
       
      az állami hivatalnokok, kisebbségi csoportok
        szószólói, ügyvédek és mások képzéséhez biztosítson pénzügyi és szakmai
        segítséget a kisebbségvédelmi törvények megalkotása és alkalmazása tekintetében. 
       
      A jelentések a tagjelölt országok kormányait
        arra szólítják fel, hogy rangidős hivatalnokok vezetésével és széles körű
        állami oktatással nyomatékosítsák a rasszizmus és a diszkrimináció
        elfogadhatatlanságát; léptessenek hatályba diszkriminációt tiltó átfogó
        törvényi szabályozást, valamint az érvényes kisebbségi jogi előírásokat
        lefektető törvényeket; hozzanak létre olyan hivatalos szerveket, amelyek képesek a
        kisebbségvédelmi törvények hatékony érvényesítésére; hozzák létre a
        diszkrimináció, a kisebbségi jogok megsértése valamint a faji indíttatású erőszak
        dokumentálásának és mérésének mechanizmusait. 
       
     
     | 
  
  
    
      
        Bírói
        függetlenség  | 
        A  tanulmány
        olvasásához Adobe Acrobat Reader program 
        szükséges. Amennyiben nics ilyen a gépén, innen letöltheti: 
         
  | 
        
          | 
       
     
    A bírói függetlenségről szóló jelentések,
    amelyek előszavát Stephan Trechsel, az Emberi Jogok Európai Bíróságának volt
    elnöke írta, leszögezik, hogy számos országban jelentős előrelépés történt a
    valóban független bírósági rendszer kialakítása terén. Ily módon a bírói
    függetlenség alkotmányos és törvényi garanciái megvannak, újszerű intézményes
    megoldásokat vezettek be a bíróságok autonómiájának növelése érdekében, a
    bírói kar presztízsét pedig jelentősen növelte a fizetések felemelése és a
    hatáskörök kiterjesztése. 
    Ugyanakkor van három alapvető probléma, amely
    továbbra is gátját képezi a teljesen független bíróságok kialakulásának a
    csatlakozás térségében. Ezek a következők: 
      csekély elkötelezettség a jogállamiságon
        alapuló kultúra iránt; 
       
      elégtelen intézményes függetlenség; és  
       
      illetéktelen beavatkozás a végrehajtó
        hatalom részéről. 
       
     
    A
    jelentések indítványozzák, hogy hatáskörének keretein belül az EU állapítson meg olyan egész Európára kiterjedő
    normákat, amelyekkel folyamatosan vizsgálja a bírói függetlenséget. A normák
    adjanak meg néhány minimálisan teljesítendő feltételt, határozzák meg azt a
    néhány gyakorlatot, amely nem alkalmazható, és ismertessék a bírói függetlenség
    elérésének jóval több, az Unió elveivel és céljaival összhangban lévő
    lehetőségét. 
    A jelentések a tagjelölt államok kormányait
    többek között az alábbi lépések megtételére szólítják fel: 
      A bíróságok részére biztosítani kell
        azokat az eszközöket, amelyek segítségével kifejleszthetik vezetési
        szakismereteiket, hogy érveket hozhassanak fel végrehajtó hatalom bevonása ellen. 
       
      A politikusoknak nyilvánosan, az ezt
        alátámasztó törvények meghozatalával hitet kell tenniük a bírói függetlenség
        fontossága mellett, és tartózkodniuk kell attól, hogy megsértsék a bíróságok
        előjogait. 
       
      A bíráknak meg kell cáfolniuk a politikai
        bírálatokat, de nem a kifogások cenzúrázásával, hanem annak demonstrálásával,
        hogy készek szakmai szempontok alapján és megfelelő távolság tartással  irányítani és a társadalom számára
        beszámoltathatóvá tenni magukat. 
       
      Az alkotmányos garanciáknak egyértelműen
        rögzíteniük kell a függetlenséget és a hatalom szétválasztását, és a
        bíróságokat független, alkotmányos státusú igazgatási szerveknek kell igazgatniuk. 
       
      Az államoknak fontolóra kell venniük, hogy
        önálló bírói tanácsokat állítsanak fel a bírói szervezet igazgatására. 
       
      A bírák fizetésének és
        munkakörülményeinek összhangban kell lenniük a számukra nyitva álló szakmai
        alternatívákkal; a bíráknak meg kell kapniuk a hatékony ítélkezéshez szükséges
        eszközöket. 
       
      Világos és részletesen szabályzott védelem
        legyen érvényben annak biztosítására, hogy a finanszírozást ne lehessen a bírák
        megbüntetésére vagy a független ítélkezés megbénítására felhasználni. A
        bírói testület kapjon nagyobb beleszólást a bíróságok költségvetésébe.  
       
     
     |